Köyhyyden naisistuminen on pysäytettävä

Suomalaisen Naisliiton kevätkokous 22.4. 2018 julkilausuma:

Köyhyyden naisistuminen on pysäytettävä

Suomalainen Naisliitto vaatii, että Suomen hallitus ja työmarkkinaosapuolet ryhtyvät vihdoin toimenpiteisiin köyhyyden naisistumisen pysäyttämiseksi. Köyhyys ei vaikuta vain talouteen, vaan näkyy fyysisessä ja psyykkisessä terveydessä. Se heikentää yksilön itsetuntoa ja itsenäisyyttä.

Suuri köyhyysriski on yli 65-vuotiailla yksin asuvilla, yksinhuoltajilla ja omaishoitajilla.  Näihin ryhmiin kuuluvat ovat suurimmaksi osaksi naisia.

Koska henkilön ikä, sukupuoli ja perherakenne muodostavat suuren köyhyysriskin, on purettava työelämän voimakasta eriytymistä, segregaatiota.  Osa-aikatyö ja epätasaisesti jakautuvat perhevapaat vähentävät eläkettä, joten perhevapaiden kokonaisuudistus on välttämätön.

Kaikista taloudellisista päätöksistä on arvioitava niiden sukupuolivaikutukset. Asenteiden muutosta tarvitaan sukupuolten välisen tasa-arvon saavuttamiseen. Nopeasti köyhyyteen auttaa takuueläkkeiden nosto.

Lisätietoja:

Suomalainen Naisliito ry,

puheenjohtaja Leena Ruusuvuori

leena(at)leenaruusuvuori.fi

Suomalainen Naisliitto on vuonna 1907 perustettu, poliittisesti sitoutumaton naisasiajärjestö. Se edistää tasa-arvoa, yhdenvertaisuutta ja oikeudenmukaisuutta, aktivoi naisia osallistumaan yhteiskunnalliseen toimintaan, korostaa yhteisöllisyyttä sekä kannustaa naisia kasvamaan henkisesti ja kehittämään itseään.

Suomalainen Naisliitto 23.4.2018

< Tammikuu 2019 >