Hallituksen tiedotteet

HALLITUKSEN TIEDOTE 15.1.2024

Suomalainen Naisliitto ry

Aurorankatu 17 a 11

00100 Helsinki                                                                                                                     15.1.2024

SUOMALAINEN NAISLIITTO ON VALMISTAUTUNUT AKTIIVISEEN TOIMINTAVUOTEEN

Suomalaisen Naisliiton vuosi 2024 on käynnistynyt tarmokkaasti uuden puheenjohtajamme Nuppu Rouhiaisen johdolla. Hallitus on jo kokoontunut ja strategiatyö käynnistyy kevään aikana. Myös jäsenyhdistystemme toiminta on käynnistynyt vilkkaana.

Vuosi 2024 on kaksinkertainen vaalivuosi. Jäseniämme on mahdollisesti mukana presidenttiehdokkaiden tukityössä. Eurovaalit otetaan entiseen tapaan huomioon jäsenyhdistysten toiminnassa järjestämällä vaalikeskusteluja ja olemalla yhteydessä ehdokkaisiin.

Minna Canthin syntymästä tulee tänä vuonna kuluneeksi 180 vuotta. Tämän merkkivuoden juhlistamiseen on varmasti mielenkiintoa jäsenyhdistyksissä esimerkiksi Minna Canthin päivänä 19.3.2024. Suomalainen Naisliitto juhlistaa Minna Canthin merkkipäivää syksyn Minna Canth –seminaarin yhteydessä Jyväskylässä, jossa Minna Canth aikoinaan opiskeli ja perustettuaan perheen toimi laajasti yhteiskunnallisena vaikuttajana.

Naisten Ääni –hankkeen puitteissa toiminta jatkuu aktiivisena. Naisten Ääni –tietokannassa on jo yli 1100 naisten pienoiselämäkertaa. Naisten Ääni –näyttelyitä järjestetään vuonna 2024 Torniossa, Raahessa ja Hämeenlinnassa.

Naisliiton vuoden 2024 näkyvin ponnistus on kansalaisaloite, jossa vaaditaan valtiovallalta lainsäädäntöä, joka takaa jokaiseen kuntaan viranomaisvaltuuksilla toimivat digitukipisteet niiden avuksi, jotka nyt ovat vailla apua. Saavutettavuus –ryhmä on tuonut määrätietoisesti esiin erityisesti iäkkäiden ihmisten digipalvelujen saavutettavuuden ja käytön helppouden merkitystä. Kansalaisaloite julkistetaan 16.2.2024 Suomalaisen Naisliiton Helsingin yhdistyksen järjestämässä Ajankohtaisseminaarissa. Yhdistysten vastuuhenkilöitä kootaan yhteen jo 6.2.2024 saamaan konkreettista tietoa nimienkeräämiseen liittyvistä toimista. Kansalaisaloitteesta tiedotetaan lisää myöhemmin.

Suomalaisen Naisliiton hallitus toivottaa kaikille hyvää alkanutta vuotta 2024. Tapaamisiin Ajankohtaisseminaarissa Helsingissä 16.2.2024!

Suomalainen Naisliitto ry:n hallitus

< Helmikuu 2024 >